Wat als klanten je factuur betwisten of afspraken niet nakomen? Dan is het belangrijk dat je sluitende algemene voorwaarden hebt. We maakten een overzicht van waarop je moet letten en hoe je problemen voorkomt.
Algemene voorwaarden zijn geen wettelijke verplichting, tenzij je een B2C-webshop hebt. Maar omdat ze gelden als spelregels in je samenwerkingen, zijn ze belangrijk om discussies te voorkomen, jezelf in te dekken en duidelijkheid te scheppen.
Dit vermeld je zeker:
- De betalingstermijn
- Je aansprakelijkheid
- De geldigheidsduur van je offerte of overeenkomst
- De betalingsvoorwaarden, nalatigheidsinteresten en schadebeding
- De termijn voor klachten
- De bevoegde rechtbank en het toepasselijk recht
- Onderaan zet je ‘ondertekend, gelezen én aanvaard’
Hierop moet je zeker letten:
Ga voor billijke bedragen en termijnen
Leg bedragen en termijnen vast die in proportie zijn. Anders kan een rechter je voorwaarden nietig verklaren bij een juridische betwisting.
Vermeld je algemene voorwaarden zoveel mogelijk
Voeg ze toe aan je bestelbonnen, orderbevestigingen en facturen. Maak daarbij ook duidelijk dat ze deel uitmaken van de overeenkomst.
Zet de juiste vermeldingen op de juiste plaats
Staan je algemene voorwaarden op de achterkant van een document? Dan moet je dat zeker voor particulieren ook expliciet vermelden op de voorkant. Ze moeten namelijk op voorhand de voorwaarden kennen wanneer ze een bestelling plaatsen. Voor bedrijven is dat niet het geval.
Ga voor maatwerk
Je vindt online heel wat voorbeelden, maar het ene bedrijf is het andere niet. De juiste, waterdichte algemene voorwaarden zijn aangepast aan je onderneming.
Het verschil tussen B2B en B2C
Wanneer je goederen of diensten aan particulieren levert, gelden er andere regels dan wanneer je B2B werkt. Dat komt omdat een particuliere klant beter beschermd is door de wet. En die wetgeving moet je respecteren in je algemene voorwaarden.
Let op met afwijkingen
Vraagt een goede of grote klant voor een afwijking, door bijvoorbeeld een langere betalingstermijn te vragen? Je kan dat doen, maar vermeld die afwijking wel altijd op je bestelbon. Laat de klant die vermelding ondertekenen en schrap de normale bepaling.
Een andere optie is om in je betalingsvoorwaarden of levertermijnen de zin ‘tenzij anders bepaald op de bestelbon’ toe te voegen.
Ontvang in 15 minuten je algemene voorwaarden
Via KlaarDocs maak je in 15 minuten zelf je algemene voorwaarden op maat van je onderneming. Onze tool personaliseert je voorwaarden aan de hand van een laagdrempelige vragenlijst. Klik hier om ons de nodige input te bezorgen!
Heb je nog vragen? Contacteer ons en wij komen snel met een antwoord.