Vragen over een onbetaalde factuur?
Tom helpt je graag verder
Stel je vraag
Terug naar overzicht

Goede algemene voorwaarden opstellen? Onze tips

16 mei 2022

Wat als klanten je factuur betwisten of afspraken niet nakomen? Dan is het belangrijk dat je sluitende algemene voorwaarden hebt. We maakten een overzicht van waarop je moet letten en hoe je problemen voorkomt.

algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn geen wettelijke verplichting, tenzij je een B2C-webshop hebt. Maar omdat ze gelden als spelregels in je samenwerkingen, zijn ze belangrijk om discussies te voorkomen, jezelf in te dekken en duidelijkheid te scheppen.

 

Dit vermeld je zeker:

  • De betalingstermijn
  • Je aansprakelijkheid
  • De geldigheidsduur van je offerte of overeenkomst
  • De betalingsvoorwaarden, nalatigheidsinteresten en schadebeding
  • De termijn voor klachten
  • De bevoegde rechtbank en het toepasselijk recht
  • Onderaan zet je ‘ondertekend, gelezen én aanvaard’

 

Hierop moet je zeker letten:

Ga voor billijke bedragen en termijnen

Leg bedragen en termijnen vast die in proportie zijn. Anders kan een rechter je voorwaarden nietig verklaren bij een juridische betwisting.

 

Vermeld je algemene voorwaarden zoveel mogelijk

Voeg ze toe aan je bestelbonnen, orderbevestigingen en facturen. Maak daarbij ook duidelijk dat ze deel uitmaken van de overeenkomst.

 

Zet de juiste vermeldingen op de juiste plaats

Staan je algemene voorwaarden op de achterkant van een document? Dan moet je dat zeker voor particulieren ook expliciet vermelden op de voorkant. Ze moeten namelijk op voorhand de voorwaarden kennen wanneer ze een bestelling plaatsen. Voor bedrijven is dat niet het geval.

 

Ga voor maatwerk

Je vindt online heel wat voorbeelden, maar het ene bedrijf is het andere niet. De juiste, waterdichte algemene voorwaarden zijn aangepast aan je onderneming.

 

Het verschil tussen B2B en B2C

Wanneer je goederen of diensten aan particulieren levert, gelden er andere regels dan wanneer je B2B werkt. Dat komt omdat een particuliere klant beter beschermd is door de wet. En die wetgeving moet je respecteren in je algemene voorwaarden.

 

Let op met afwijkingen

Vraagt een goede of grote klant voor een afwijking, door bijvoorbeeld een langere betalingstermijn te vragen? Je kan dat doen, maar vermeld die afwijking wel altijd op je bestelbon. Laat de klant die vermelding ondertekenen en schrap de normale bepaling.

Een andere optie is om in je betalingsvoorwaarden of levertermijnen de zin ‘tenzij anders bepaald op de bestelbon’ toe te voegen.

 

Ontvang in 15 minuten je algemene voorwaarden

Via KlaarDocs maak je in 15 minuten zelf je algemene voorwaarden op maat van je onderneming. Onze tool personaliseert je voorwaarden aan de hand van een laagdrempelige vragenlijst. Klik hier om ons de nodige input te bezorgen!

Heb je nog vragen? Contacteer ons en wij komen snel met een antwoord.

Wil je een snelle afhandeling van jouw dossier? KLAAR Incasso is er voor jou. Contacteer ons vandaag nog en wij gaan meteen aan de slag!
Contacteer ons

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.