Vragen over een onbetaalde factuur?
Tom helpt je graag verder
Stel je vraag
Terug naar overzicht

Kredietwaardigheid checken van een klant: hoe doe ik dat?

17 juni 2022

Kan je zelf de solvabiliteit of kredietwaardigheid checken van een potentiële klant? Om met de deur in huis te vallen: ja, dat kan! Met deze tips en onze gratis solvabiliteitsscan kan je problemen voorkomen in plaats van ze te moeten genezen.

 

Wat is de kredietwaardigheid van een klant?

Kredietwaardigheid of solvabiliteit is het vermogen van een bedrijf om zijn schulden af te lossen. Daarbij wordt rekening gehouden met het eigen vermogen (wat bijvoorbeeld op de bankrekeningen staat) en vreemd vermogen (wat klanten bijvoorbeeld nog aan het bedrijf verschuldigd zijn). Daarbij geldt: hoe groter het eigen vermogen van een bedrijf, hoe groter de solvabiliteit.

 

5 tips

1. Raadpleeg Google, sociale media en je netwerk

Je vindt online veel informatie over bedrijven. Gebruik Google of sociale media en breid je zoekopdracht uit met woorden zoals ‘fraude’ of ‘negatieve ervaringen’. Je kan zowel op Google als sociale media reviews lezen: die geven je vaak een goed beeld van het bedrijf.

Kijk daarnaast zeker ook naar je eigen netwerk. Wie weet ken je mensen die ervaring hebben met je potentiële nieuwe klant.

 

2. Controleer het register van de Kruispuntbank Van Ondernemingen

Je kan de Kruispuntbank Van Ondernemingen gratis raadplegen. Voer de naam en het ondernemingsnummer van een bedrijf in en krijg een duidelijk overzicht van de volledige naam van de vennootschap, het officiële adres, het btw-nummer, ondernemingsnummer, het officiële voorwerp van zijn activiteit, de bestuurders en links naar de publicaties in het Belgisch Staatsblad, de Balanscentrale van de Nationale Bank van België en het Werkgeversrepertorium. Weet wel dat de cijfers van een boekjaar altijd wat achterlopen.

 

3. Hou het Staatsblad in de gaten

In het Belgisch Staatsblad vind je wijzigingen in de statuten, het officiële adres of bestuurders. Ook kan je er de jaarrekeningen raadplegen. Bij veelvuldige wijzigingen ben je best oplettend: het kan betekenen dat er achter de schermen iets niet pluis is.

 

4. Check de jaarrekeningen via de Nationale Bank van België

De Nationale Bank van België heeft een Balanscentrale die je online kan raadplegen. Daar kan je jaarrekeningen van een bedrijf gratis inkijken.

 

5. Werk eerst met kleinere facturen en voorschotten

Je kan altijd starten met kleinere facturen of voorschotten te vragen bij nieuwe klanten. Volg bij nieuwe klanten extra goed op dat zij alle betaaltermijnen respecteren. Lever je goederen? Dan kan je ook beslissen dat je pas bijlevert wanneer de vorige openstaande factuur betaald is. Zo behoud je zelf meer controle.

 

6. Hou betaalgeschiedenissen bij

Ook bij bestaande klanten kan de kredietwaardigheid veranderen. Daarom is het interessant om de betalingsgeschiedenis van je klanten bij te houden. Op welke termijnen betalen ze, zijn ze vaak te laat? Bewaar het overzicht voor jezelf zodat je op tijd kan ingrijpen.

 

Onze gratis solvabiliteitsscan zet je gemakkelijk op weg

Wij voeren zelf altijd een kredietwaardigheidscheck uit wanneer we een nieuw dossier opstarten. Contacteer ons gerust voor meer advies wanneer je twijfels hebt bij een potentiële klant.

Of ga zelf aan de slag met onze solvabiliteitsscan. We helpen je in enkele kliks op weg!

Wil je een snelle afhandeling van jouw dossier? KLAAR Incasso is er voor jou. Contacteer ons vandaag nog en wij gaan meteen aan de slag!
Contacteer ons