Klanten die hun openstaande facturen niet betalen, het is een van de vervelendste zaken die je als ondernemer tegenkomt. Hoe een wanbetaler aanpakken? Dat begint met ‘m te herkennen.
Een wanbetaler aanpakken begint met ‘m te herkennen:
Overschreden betalingstermijn
Is de betalingstermijn overschreden met meer dan 2 maanden? Dan is de kans groot dat je met een moeilijke betaler zit.
Uitvluchten en valse beloften
Een wanbetaler verzint vaak uitvluchten of redenen waarom hij/zij nog niet betaald heeft. Je krijgt vervolgens een belofte dat je de betaling binnen X dagen mag verwachten, maar dat gebeurt niet.
Geen reactie
Krijg je geen reactie meer, ook niet wanneer je aanmaningen verstuurt of hem/haar probeert te bellen? Dat is typisch gedrag voor een wanbetaler.
Andere schulden
Wanneer je vermoedens hebt dat je klant ook bij andere partijen schulden heeft, grijp je best zo snel mogelijk in.
Rekt betalingstermijnen bewust
Sommige klanten proberen betalingstermijnen bewust zo lang mogelijk te rekken. Let hier zeker mee op.
Hoe een wanbetaler aanpakken?
Volg de wanbetaler kort op
Laat openstaande facturen niet te lang liggen. Is de betalingstermijn overschreden? Contacteer je klant dan meteen. Blijft de betaling of een reactie uit? Aarzel niet om een ervaren incassobureau in te schakelen. Hoe sneller ze erbij zijn, hoe meer kans dat je facturen toch nog geïnd worden
Gebruik de telefoon
Ervaring leert ons dat een telefoontje meer bereikt dan een mailtje of sms wanneer je een wanbetaler wil aanpakken. Het is directer én je krijgt meteen een reactie of antwoord. Schrijf gemaakte afspraken wel altijd even neer in een mail.
Wees concreet wanneer je een wanbetaler aanpakt
Wanneer je een aanmaning stuurt, vermeld een concrete datum waarop je de betaling verwacht. Zo geef je je klant een ultimatum en kan hij/zij hierna volgende stappen verwachten.
Voer stappen effectief uit
Dreig niet alleen met verdere stappen, maar voer die ook effectief uit. Veel wanbetalers gaan ervan uit dat het bij dreigementen blijft en wachten af.
Probeer wanbetalers te vermijden
Liever een slechte betaler vermijden dan aanpakken? Dat doe je door:
- Korte betalingstermijnen
Leg op voorhand een duidelijke betalingstermijn vast én geef je klanten niet te veel tijd. Wanneer er meer druk achter zit, is de kans groter dat ze sneller betalen en het niet ‘vergeten’. - Vraag een voorschot
Zo heb je al een deel van je geld ontvangen. Het openstaande bedrag is bovendien minder groot voor je klant, waardoor hij/zij het misschien sneller kan betalen.
Wanbetalers aanpakken? Wij staan Klaar
Wil je die hardnekkige wanbetaler aanpakken? Laat openstaande facturen niet opstapelen maar schakel op tijd een incassobureau in. Klaar Incasso staat voor je klaar en int openstaande bedragen op een snelle en efficiënte wijze.
Meer weten? Contacteer ons voor extra informatie.
Hoe groot is de kans dat je openstaande facturen nog betaald worden? Doe de test en bekijk meteen je slaagkansen.