Heb je facturen die maar niet betaald worden? Dan is het hoog tijd om een aanmaning te sturen! Wij leggen graag uit hoe je dat precies doet én we geven een overzicht van de wijzigingen die vanaf 1 september 2023 van toepassing zijn.
Een aanmaningsbrief moet helder en zakelijk zijn, zonder ruimte voor misverstanden. Hier zijn de belangrijkste elementen die je in je brief moet opnemen:
Is je debiteur een onderneming of is het een particuliere consument? Dat maakt het een heel groot verschil bij een aanmaning sturen. Wij vatten de grootste verschillen hier alvast samen:
Eerste aanmaning nodig?
Particulier: ja, een eerste gratis aanmaning is verplicht.
Onderneming: nee, de interesten lopen automatisch.
Interest en schadevergoeding
Particulier: dit gebeurt volgens de wet, ongeacht de bepalingen in je algemene voorwaarden.
Onderneming: dit gebeurt volgens je algemene voorwaarden.
Interest vanaf …
Particulier: je mag interest aanrekenen na een termijn van 14 kalenderdagen na de eerste aanmaning + 1 kalenderdag als je die aanmaning elektronisch hebt verstuurd OF + 3 werkdagen als je de aanmaning per post hebt verstuurd.
Onderneming: vanaf de vervaldag van je factuur
Doe je zaken met particulieren? Dan moeten je algemene voorwaarden en aanmaning aangepast worden aan de wet. Opgelet: sinds 1 september ziet die er anders uit! Lees er hier alles over.
In je eerste aanmaning naar een particulier moet je een aantal verplichte mededelingen zetten:
Goed om te weten: wij mogen pas een incassodossier opstarten nadat jij je eerste gratis aanmaning verstuurd hebt.
Tip: beperk je tot maximaal 1 of 2 kordate aanmaningen. Laat onbetaalde facturen niet te lang liggen, want het wordt steeds moeilijker om ze te innen.
Heb je een onbetaalde factuur en ga je je debiteur een aanmaning sturen? Wij ontzorgen je graag! Download hier onze gratis handige voorbeelden van aanmaningsbrieven in een gebruiksklaar Word-document. Zowel voor consumenten als voor bedrijven.
Heb je hier nog vragen over? Contacteer ons gerust.