Vragen over een onbetaalde factuur?
Tom helpt je graag verder
Stel je vraag
Terug naar overzicht

Factuur niet ontvangen, wat nu?

06 juni 2023

Krijg jij bericht van je klant dat hij je factuur niet ontvangen heeft? Dat kan uiteraard! Maar het is ook een vaak gebruikt excuus. Wij vertellen je alvast graag wat je in dat geval moet doen.

 

“Ik heb de factuur niet ontvangen”

Een van de meest gebruikte excuses bij wanbetalers. Stuur je een aanmaning? Dan vraagt de debiteur vaak om een kopie van de factuur. Met dit vage, open antwoord probeert hij gewoonlijk extra tijd te kopen en zo de betaling op te schuiven.

Kijk goed na hoe je de factuur verstuurde. Probeer ook steeds een exemplaar per e-mail op te sturen. Vraag wie de verantwoordelijke is voor de facturatie en mail de factuur rechtstreeks naar dit e-mailadres door, met eventueel een leesbevestiging. Volgt na korte tijd geen betaling? Neem de telefoon en bel hem op. Moet je een factuur nog eens sturen, vraag dan dat de debiteur per mail de ontvangst bevestigt. Doet hij dat niet? Volg dan strak op en neem contact met ons op.

 

Het belang van een duidelijke e-mail

Vandaag de dag worden de meeste facturen opgestuurd via e-mail in plaats van via de post. Uit een studie van Doccle blijkt dat maar liefst 26% – en 40% van de millennials – regelmatig belangrijke documenten zoals facturen over het hoofd ziet omdat hun mailbox uitpuilt. Zorg er dus voor dat je e-mail meteen duidelijk is.

 

Wat kan jij doen als verzender?

  • Vraag vanaf het 1ste contact het facturatieadres, veel bedrijven hebben een apart e-mailadres voor facturen of boekhouding
  • Vermeld duidelijk in je onderwerp het woord ‘factuur’
  • Stuur voldoende aanmaningen, eventueel voor of kort na de vervaldatum en voeg direct een kopie van de factuur toe
  • Neem persoonlijk contact op als de factuur lange tijd onbetaald blijft en controleer het e-mailadres voor de facturatie
  • Laat de betaling nog steeds op zich wachten? Schakel een incassobureau in

 

Hulp nodig bij onbetaalde facturen?

KLAAR Incasso is jouw eerste hulp bij debiteurs met het excuus “Ik heb de factuur niet ontvangen”. Contacteer ons voor meer info en wij komen snel met een antwoord.

Wil je een snelle afhandeling van jouw dossier? KLAAR Incasso is er voor jou. Contacteer ons vandaag nog en wij gaan meteen aan de slag!
Contacteer ons

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.