Een klant laat je weten dat een WCO (Wet op Continuïteit van de Onderneming) is toegekend aan het bedrijf. Wat betekent dat precies en wat kun je als schuldeiser nog doen? Lees het in deze blog.
Wat is een WCO-procedure?
Bedrijven die tijdelijke moeilijkheden ervaren, kunnen beroep doen op een WCO-procedure. Vanaf het moment dat ze de procedure aanvragen, zijn ze beschermd tegen hun schuldeisers. Lopende schuldvorderingen en de hierbij gepaarde kosten zullen dan tijdelijk worden stilgelegd. Natuurlijk is dit niet onvoorwaardelijk. Het bedrijf dat de procedure aanvraagt, moet aantonen dat de continuïteit bedreigd is, maar ook dat het bedrijf nog levensvatbaar is. Dit moet gestaafd worden met de nodige boekhoudkundige documenten en de maatregelen die het bedrijf overweegt om haar solvabiliteit te herstellen.
Het doel van een WCO-procedure is om het bedrijf in moeilijkheden tijd te geven om een herstelplan op te stellen. De periode van opschorting van betaling is maximaal 6 maanden, maar kan uitgesteld worden.
Wat als jouw klant een WCO-procedure opstart?
Als aan een van jouw klanten een WCO wordt toegekend, moet deze alle schuldeisers binnen de 14 dagen op de hoogte brengen hiervan. Inclusief het bedrag van de schuldvordering. Wanneer je zo een bericht ontvangt, controleer je best of het bedrag klopt. Als dat niet zo is, laat je dit meteen weten aan de schuldenaar.
Je hebt als schuldeiser ook het recht om het dossier te raadplegen en het reorganisatieplan al dan niet goed te keuren op de zitting in de rechtbank. In praktijk is er meestal geen reden om het plan niet goed te keuren. Als men niet tot een akkoord komt, gaat het bedrijf wellicht failliet en kun je naar jouw geld fluiten. Bij een reorganisatie is er de mogelijkheid dat je tenminste nog een deel van jouw geld terugziet.
De wet verplicht leveranciers om te blijven leveren aan het bedrijf in WCO-procedure. Voor nieuwe leveringen mag je wel strengere betalingsvoorwaarden opleggen. In dat geval vraag je best voor een contante betaling.
Wat kun je doen als schuldeiser?
Als leverancier kun je eigenlijk weinig doen tegen een WCO-procedure. Je kunt er wel voor zorgen dat je geen klanten met hoge schulden hebt door de betalingen goed op te volgen. Als een factuur enkele maanden onbetaald blijft, speel je best kort op de bal. Zeker als je niet veel vertrouwen hebt in die klant. Je kan dan stoppen met leveren tot de facturen betaald zijn of een afbetalingsplan opstellen. Je kan ook een incassobureau als KLAAR Incasso inschakelen om dit werk van jou over te nemen. Zo kan de schuldenberg niet verder groeien en heb je minder risico om veel geld te verliezen door een faillissement of WCO-procedure. Hier geven we nog tien tips over wat je kan doen als een klant de facturen niet betaalt.