Vragen over een onbetaalde factuur?
Tom helpt je graag verder
Stel je vraag
Terug naar overzicht

Mag een bedrijf een bestelling annuleren?

20 januari 2023

Een professionele klant doet een aankoop bij jou, jij maakt je factuur op en wacht op de betaling. Plots wil je klant de producten niet meer. Maar mag een bedrijf een bestelling annuleren? Het antwoord op deze vraag en wat jij eraan kan doen, lees je in onderstaande blog.

 

Dé hamvraag: mag een bedrijf een bestelling annuleren?

Kort gezegd: nee. In tegenstelling tot een particulier die vaak 14 dagen herroepingsrecht heeft, is dat herroepingsrecht voor professionele klanten niet van toepassing. De verkoop is bindend en ze moeten de factuur altijd betalen.

 

Wat moet je doen als dit toch gebeurt?

Alles begint bij het opstellen van goede algemene voorwaarden. Daar zet je duidelijk in wat de afspraken rond annulatie zijn. Je factureert de bestelling sowieso aan je klant en pas nadat je de betaling ontvangt, lever je de goederen.

Ga je hiermee naar de rechtbank? Dan kan je vragen dat de rechter een verbrekingsvergoeding oplegt aan je klant. Let er wel op dat die niet overdreven hoog mag zijn, maar ga bijvoorbeeld voor een vergoeding van 10%. Voorzie dit al op voorhand in je algemene voorwaarden.

 

Hoe helpt KLAAR Incasso je hierbij?

Breng dit dossier zo snel mogelijk naar ons! Er zijn veel mensen die alle juridische feiten van een contract naast zich neerleggen en de kleine lettertjes niet lezen. Vermijd mails met je klant die niet wil betalen, want hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt. Bezorg ons zeker de factuur of een proforma factuur, dat kan geïnd worden zoals onze standaardprocedure. Wij gaan hiermee aan de slag en bezorgen je snel resultaat.

Wil je graag meer info hierover? Of heb je een klant die je facturen niet wil betalen of een bestelling annuleert? Contacteer ons en wij komen snel met een antwoord.

Wil je een snelle afhandeling van jouw dossier? KLAAR Incasso is er voor jou. Contacteer ons vandaag nog en wij gaan meteen aan de slag!
Contacteer ons