Vragen over een onbetaalde factuur?
Tom helpt je graag verder
Stel je vraag
Terug naar overzicht

No cure no pay: een doeltreffende oplossing voor openstaande facturen

06 juni 2024

Openstaande facturen en een klant die niet wil betalen, hoe los je dat op? En vooral: hoe los je dat op zonder dat je er zelf extra geld aan verliest? De oplossing: het no cure no pay-principe van een incassobureau.

 

No cure no pay uitgeklaard

De openstaande facturen van je bedrijf beheren blijft een uitdaging. Gelukkig biedt het no cure no pay-principe een risicovrije oplossing. Dit houdt in dat incassobureaus jou niets aanrekenen wanneer er ook niets geïnd wordt. Ook al zijn we een paar weken bezig met je dossier en sturen we brieven naar de debiteur, jij betaalt geen dossierkost en geen abonnementsgeld.

Is je case succesvol afgerond? Dan wordt in 85% van de gevallen de kost betaald door de debiteur via de intresten en schadebeding op je factuur.

 

3 mogelijke scenario’s

We duiden dit graag met een voorbeeld. Stel:

  • Je openstaande factuur bedraagt €1000,00
  • Intrest voor laattijdige betaling is €25,50
  • Schadevergoeding voor laattijdige betaling is €100,00
  • Totale bedrag: €1125,50

 

Scenario A: je klant betaalt het factuurbedrag, de intresten en de schadevergoeding

Het scenario dat het vaakst voorkomt. We zorgen ervoor dat de debiteur extra betaalt en zo dus ook onze commissie betaalt.

Jij ontvangt het factuurbedrag, de extra kosten (zoals intrest en schadevergoeding) zijn onze commissie:

  • Je klant betaalt €1125,50.
  • Onze commissie, zijnde intrest en schadevergoeding is € 125,50 exclusief btw.
  • Jij ontvangt €973,65 (factuurbedrag van €1000,00 min de btw op onze commissie die € 26,35 bedraagt).
  • Btw op onze commissie is dus €26,35: die kan je recupereren via je btw-aangifte, als je onze factuur in de boekhouding steekt.
  • Resultaat: onze tussenkomst was kosteloos.

 

Scenario B: je klant betaalt enkel het factuurbedrag

Wij doen nog véél moeite om de kosten (onze commissie) alsnog betaald te krijgen. Lukt dit niet? Dan betaal jij ons een commissie:

  • 15% op de geïnde som tot €500,00 met een minimum van €50,00
  • 10% op de geïnde som vanaf € 500,01

Stel: je klant betaalt €1000,00. Dan is onze commissie 10%, namelijk: €100,00 wat neerkomt op €121,00 inclusief btw.

 

Scenario C: je klant betaalt niets, geen kosten voor jou

Je klant betaalt niets? Dan hoef je ook geen commissie te betalen aan ons. Daarnaast betaal je ook geen dossierkost en abonnementsgeld.

 

Wanneer kost een incasso je wél iets en hoeveel kan dat zijn?

Er zijn enkel kosten indien de debiteur enkel het factuursaldo betaalt zonder kosten voor laattijdige betaling, zoals intrest en schadevergoeding. Dan wordt er een commissie aangerekend van 10% of 15% op de geïnde som.

Uitzonderlijk kan er commissie aangerekend worden indien de debiteur een particulier is en wij volgens de wet onvoldoende kosten voor laattijdige betaling kunnen toevoegen voor onze commissie. De kosten voor laattijdige betaling die aangerekend mogen worden zijn volgens de nieuwe wet van 1/09/23 geplafonneerd.

Een ander uitzonderlijk scenario is dat we commissie aanrekenen wanneer het bedrag van de openstaande factuur laag is. De minimum commissie is namelijk €50,00. Dus wanneer je factuurbedrag onder de €100,00 ligt, kan het zijn dat je een deel zelf moet bijbetalen. Maar ook dit blijft beperkt.

 

Jouw openstaande facturen innen via no cure no pay?

Zit je met een openstaande factuur en een klant die maar niet betaalt? Schakel ons meteen in! Wij staan voor je klaar. Contacteer ons gerust met je vragen of rechtstreeks met je onbetaalde facturen. Wij bezorgen je binnen de 3 weken een oplossing.

Wil je een snelle afhandeling van jouw dossier? KLAAR Incasso is er voor jou. Contacteer ons vandaag nog en wij gaan meteen aan de slag!
Contacteer ons