Vragen over een onbetaalde factuur?
Tom helpt je graag verder
Stel je vraag
Terug naar overzicht

Cashflow problemen? Zo pak je ze aan!

14 april 2023

Onbetaalde facturen zijn een grote oorzaak voor cashflow problemen bij Belgische ondernemingen. In ons land wordt zo’n 30% van alle facturen te laat of zelfs helemaal niet betaald. Wij geven graag een aantal tips hoe je dat kan voorkomen.

 

Voorkomen is beter dan genezen

Cashflow problemen voorkomen en je facturen betaald krijgen is essentieel voor de gezondheid, de groei en zelfs het voortbestaan van je bedrijf. We geven je alvast 5 tips mee over hoe je dat het best aanpakt:

  1. Hou je betalingstermijn kort

    Bezorg je je klant een factuur met lange betalingstermijn? Dan is de kans groot dat die onderaan z’n stapel terechtkomt. Hou je betalingstermijnen kort en doe elke twee weken je facturering. Is je dienst verspreid over een langere periode? Stel dan tussentijdse facturen op.

  2. Ga snel over tot actie

    Stuur je klant 3 dagen na de vervaldatum een betalingsherinnering waarin je alle betaalgegevens nog eens doorgeeft. Stuur gerust ook je betalingsvoorwaarden met interesten en boetes mee.

  3. Stel duidelijke facturen op

    Een overzichtelijke factuur nodigt meer uit tot betalen dan een onoverzichtelijke opsomming van cijfers en data. Hier lees je hoe je die correct opstelt.

  4. Dek jezelf in

    Dat doe je door juridisch correcte en sluitende algemene voorwaarden op te stellen. Want daarin leg je de spelregels vast die gelden voor jou én je klanten wanneer jullie samen zakendoen. Bekijk alvast onze tips hiervoor.

  5. Doe research

    Krijg je een offerteaanvraag binnen? Ga dan na of je potentiële klant wel kredietwaardig is. Zeker als het gaat om een grote opdracht of bestelling. Bij KLAAR Incasso kan je gratis een rapport opvragen dat je inzicht geeft in alle openbare cijfers van een bedrijf. Of vraag een voorschot, zo beperk je vanaf het begin een financieel risico.

Wil je nog meer tips? Download onze gratis whitepaper over cashflow problemen.

 

Kort op de bal spelen is de boodschap

Het belangrijkste is dat je je facturen kort opvolgt. Wacht ook niet met je factuur op te sturen en hou je vervaldatum kort. Zorg er ook altijd voor dat je klant de betalingstermijn schriftelijk bevestigt en niet enkel telefonisch. Tussentijds factureren en met voorschotten werken is een goede oplossing.

 

Cashflow problemen? Aarzel niet en contacteer ons!

Betaalt je klant na al die tijd nog niet en heb je daardoor cashflow problemen? Wacht dan niet te lang om een professional zoals KLAAR Incasso in te schakelen. Wij hebben de ervaring en expertise om jouw openstaande facturen te innen. Zo hoef je zelf geen tijd en energie te besteden aan je debiteurenbeheer en kan je je volledig focussen op je corebusiness.

Wil je graag meer info hierover? Of heb je een klant die je facturen niet wil betalen Contacteer ons en wij komen snel met een antwoord.

Wil je een snelle afhandeling van jouw dossier? KLAAR Incasso is er voor jou. Contacteer ons vandaag nog en wij gaan meteen aan de slag!
Contacteer ons