Vragen over een onbetaalde factuur?
Tom helpt je graag verder
Stel je vraag
Terug naar overzicht

Factuur niet betaald en vervaldatum overschreden: dit kan je doen

23 januari 2025

Je klant betaalt z’n factuur niet voor de vervaldatum. Een frustrerend scenario. Wat nu? Wel, wachten heeft geen zin. En tijdverlies betekent problemen voor je cashflow. Wij vertellen je welke stappen je het best onderneemt en waarom snel schakelen cruciaal is.

 

De eerste stappen die je zelf kan ondernemen

Wanneer de vervaldatum verstreken is, moet je meteen actie ondernemen. Wacht geen wekenlang, stuur na twee dagen een aanmaning. De beste manier hiervoor? Via e-mail. Zo heb je meteen een schriftelijk bewijs. Vermeld in je aanmaning een concrete uiterste betaaldatum en vermijd vage termen.

Niet: ‘Gelieve binnen de 7 dagen te betalen’. Wél: ‘Gelieve uiterlijk 5 februari te betalen’.

Een telefoontje na de aanmaning is ook aan te raden. Zo kan je rechtstreeks een betaalbelofte vastleggen. Vergeet niet om telefonisch gemaakte afspraken altijd schriftelijk te bevestigen via e-mail.

 

Wat je het best vermijdt

Gebruik geen termen zoals ‘eerste aanmaning’ of ‘tweede aanmaning’. Dat geeft de debiteur de indruk dat er nog meer kansen volgen en voelt hij minder urgentie om te betalen. Blijf ook niet te vriendelijk. Een zakelijke, kordate toon is belangrijk, je hebt namelijk recht op je geld.

Nog iets om te vermijden: dreigementen zonder actie. Als je aankondigt dat je stappen onderneemt, voer ze dan ook uit. Aanmaningen die vrijblijvend lijken, ondermijnen je geloofwaardigheid.

 

Wanneer besteed je de zaak uit?

Heb je na twee – maximum drie – aanmaningen nog steeds geen betaling ontvangen? Wacht niet langer en schakel een professioneel incassobureau in. Dit is zeker belangrijk in sectoren waar wanbetaling en faillissementen vaker voorkomen. Laat je facturen niet langer dan twee maanden na de vervaldatum openstaan, want hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans op betaling.

 

Factuur niet betaald? Speel kort op de bal!

Onbetaalde facturen hebben vaak meer gevolgen dan je denkt. Ze kunnen je eigen cashflow onder druk zetten en leiden tot financiële problemen in je bedrijf. Door snel actie te ondernemen, hou je de situatie onder controle en vermijd je langdurige problemen.

Wordt een factuur niet betaald door een klant? Contacteer ons gerust met je vragen of rechtstreeks met je onbetaalde facturen. Wij bezorgen je binnen de 3 weken een oplossing.

Wil je een snelle afhandeling van jouw dossier? KLAAR Incasso is er voor jou. Contacteer ons vandaag nog en wij gaan meteen aan de slag!
Contacteer ons