Een incassobureau inschakelen bij een onbetaalde factuur heeft snel en doeltreffend effect. Jammer genoeg wachten veel bedrijven hier nog te lang mee. Maar hoe vroeger je ons inschakelt hoe beter. Hieronder kom je alvast te weten wanneer het hier hoog tijd voor is!
Signalen dat het tijd is om een incassobureau in te schakelen
Geen reactie meer op aanmaningen
Wanneer je meer dan 2 aanmaningen moet versturen en wanneer je klant niet reageert – noch via mail, noch telefonisch -, is het tijd om ons in te schakelen. Als je aanmaant op papier of via mail, moet je binnen de week een betaling hebben. En wie na 2 aanmaningen nog niet betaalt, doet dat bewust.
Excuses en gebroken beloften
Wanneer klanten herhaaldelijk met excuses afkomen of betaalbeloften niet nakomen, is dit een duidelijk teken dat er professionele hulp nodig is. Hou hier zeker ook rekening mee wanneer je in zee gaat met nieuwe klanten, neem proactief het zekere voor het onzekere.
Cashflowproblemen
Wanneer je merkt dat je cashflow in het gedrang komt omdat je niet tijdig je facturen betaald krijgt, is het bijna te laat. Je bedrijf kan namelijk cashflowmatig stevig in de problemen komen, wanneer je klant ook problemen heeft met cashflow en zelfs tegen een faillissement aankijkt.
De risico’s van géén incassobureau in te schakelen
Het grootste risico is uiteraard dat je geen geld ontvangt. Daarnaast geef je je debiteur het gevoel dat je toch niet achter je onbetaalde facturen aangaat en zowel hij als andere klanten ook in de toekomst hun betaalafspraken niet nakomen.
Dit resulteert in grote cashflowproblemen. Je verliest namelijk niet alleen geld, je hebt waarschijnlijk als bedrijf ook btw-, materiaal- en personeelskosten voorgeschoten. Het kan zijn dat je wel 10 keer extra omzet moet draaien om alles terug te verdienen.
Kies je niet voor een incassobureau maar wel voor een advocaat? Dan kom je terecht in een lange en dure procedure. Incasso is niet hun core business, wél die van ons. Waardoor je sneller, goedkoper en beter resultaat hebt.
Stop met twijfelen!
Wij weten dat veel bedrijven twijfelen om een incassobureau in te schakelen. Voornamelijk omdat je vreest dat je hiermee een klantenrelatie in gedrang brengt. Maar weet dat een klant die niet betaalt geen goede klant is. Meer nog: die ben je zelfs beter kwijt dat rijk! We begrijpen ook dat je zoveel mogelijk zelf wil oplossen, maar weet dan dat je minder tijd overhoudt voor je eigen core business.
Wanneer een incassobureau inschakelen? Speel kort op de bal!
Algemeen geldt: hoe sneller je ons inschakelt, hoe beter. Hoe langer je je onbetaalde factuur laat liggen, hoe moeilijker het wordt om het bedrag te innen. Zit je met een openstaande factuur en een klant die maar niet betaalt? Schakel ons meteen in! Wij staan voor je klaar. Contacteer ons gerust met je vragen of rechtstreeks met je onbetaalde facturen. Wij bezorgen je binnen de 3 weken een oplossing.